Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Landsforbundert for kombinert syns- og hørselshemmede

©2012

Tolketjenesten har døgnvakt

15. april 2018



Alle som har et akutt behov for tolk kan ringe akuttvakten i NAV når som helst på døgnet.

– Ikke alle er kjent med at NAV har en egen akuttvakt for tolketjenester. Derfor er det også viktig å få informert om tjenesten, slik at folk vet hvor de skal ringe dersom de får et akutt behov for tolk, sier Liv Welde Johansen, direktør for NAV Hjelpemidler og tilrettelegging.

Akuttvakta kan kontaktes i situasjoner der det er et akutt behov for tolketjenester. Eksempler på dette er ulykker, brann, kontakt med politiet eller legevakttjenesten.

Tjenesten kan brukes av alle. Det vil si både døve, døvblinde, hørselshemmede, eller personer som skal snakke med en som trenger tolk. NAV vurderer at behovet er akutt når det å vente til neste virkedag får urimelig store konsekvenser for enkeltpersoner. Akuttvakta vurderer om behovet er akutt og prøver deretter å skaffe tolk.

Vakttelefonen, som også tar i mot sms-meldinger, er betjent når hjelpemiddelsentralene er stengt, samt i helger og helligdager.

REGION                                                                                                 TELEFON

Region Nord:

Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark

95 83 52 01

Region Sør:

Buskerud, Vestfold og Telemark

46 42 28 62

Region Vest:

Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane

99 48 18 10

Region Øst:

Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland

46 40 77 90



Del denne siden med andre!

Share on Facebook

Logg inn